نکات

آیا دین افیون جامعه است؟

لنين، پايه‌گذار كمونيسم در اتحاد جماهير شوروى بود که دين را افيون جامعه مى‌دانست اما بعداً اين نظريه حتى از سوى خود كمونيست‌ها نيز باطل اعلام شد. [اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۴ ب.ظ توسط اشرفی  

محی الدین عربی در بیان امام خمینی

ديگر شما را خسته نمى‌كنم و از كتب عرفا و بخصوص محى الدين ابن عربى‌ نام نمى‌برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
صحيفه نور، امام خميني، جلد۲۱ از ۲۲، صفحه ۲۲۵، برداشت آزاد [اینجا]
محی الدین عربی در بیان مرتضی مطهری
روایت گردافشانی درختان خرما
محی‌الدین در بیان حجت هاشمی
+نوشته شده در شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۹ ب.ظ توسط اشرفی  

پیام آیت‌الله خامنه‌ای به آیت‌الله سیستانی

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله آقای سیستانی دامت برکاته
سلام علیکم
خبر عارضه جسمانی آن وجود شریف، موجب نگرانی شد. شفای عاجل آن‌جناب را از خداوند کریم مسألت می‌کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّدعلی خامنه‌ای    
۲۷ دی ۱۳۹۸
[اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲ ب.ظ توسط اشرفی  

فاطمه بنت اسد

فاطمه بنت اسد (۵۵ سال قبل هجرت ـ ۴ق)، مادر امام علی(ع)، همسر ابوطالب و از زنانی که جزء اصحاب پیامبر(ص) به شمار می‌روند. اولین زنی که با پیامبر(ص) بیعت کرد و دومین زنی که مسلمان شد. [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی  

ماه رمضان شمسی

شاید برای رفع مشقت روزه و حج راه حل این باشد که دو ماه ذیحجه و ماه رمضان را در تقویم قمری ثابت نگه داریم به طوری که این دو ماه همواره در فصول معینی رخ بدهند. مثل تقویم شمسی که همیشه فرورین اول بهار و اسفند آخر زمستان است. ما می‌توانیم این دو ماه را ثابت نگه داریم، شروع و خاتمه‌اش هم با رویت هلال باشد اما ماه‌های دیگر قمری را که هیچ اهمیت دینی ندارند به جای ۲۹ روز، ۳۰ و ۳۱ روز قرار دهیم تا این‌که سال، همان ۳۶۵ روز شود. مسلمانان، هم روزه بگیرند و هم از این تکلف روزه‌های طولانی در تابستان‌های گرم مصون بمانند. تعداد حجاج نیز باید بسیار محدود باشد. مثلا صدهزار نفر مشرّف شوند تا لذت عبادت را بچشند.
سروش، ماه رمضان شمسی، دقیقه ۰۷:۱۵، برداشت آزاد
من: شاید غرض شارع مقدّس، تحمّل مشقّت و کثرت جمعیّت است.
اجتماع از فواید حج است
روزۀ ماه رمضان یا واجب است یا حرام
إِنَّمَا النَّسيءُ زيادةٞ فی الْكُفْرِ
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۹ ق.ظ توسط اشرفی  

مگر با ما سر یاری نداری؟

مگر با ما سر یاری نداری؟/که ما را در مشقت می‌گذاری؟
چرا در رخ کشیدی پردهٔ ناز؟/مکن، کز پرده بیرون افتدت راز [اوحدی]
معشوق همه ناز باشد نه راز
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی  

چگونه با خدا ناز کنیم؟

مستحضرید که دین همیشه ما را با نیاز و گریه تربیت نمی‌کند. این‌ها اوایل راه است. اگر کسی این اوایل را طی کرد، این راهِ آه را طی کرد، به راه ناز می‌رسد. در ماه مبارک رمضان دعای نورانی افتتاح را می‌یبنید که از وجود مبارک ولی عصر است. در این دعا آمده است مُدِلّا عَلَیْکَ؛ اِدلال از دَلال است نه از دلیل! حضرت به ما آموخت شما که روز روزه دارید، شب با خدا ناز کنید. مگر شما او را دوست ندارید؟ مگر او نفرمود اگر کسی دوست من بود، مطیع حبیب من باشد تا من هم دوست او باشم؟ ان کنتم تحبون الله فاتبعونیی یحببکم الله؛ ما می‌توانیم از محب بودن و محبوب بودن منتقل شویم. ما که دوست خداییم هنر نیست؛ بکوشیم او دوست ما باشد. [اینجا]
غزال اگر به کمند اوفتد عجب نبود
لذّت انعام خود را وامگیر
معشوق همه ناز باشد نه راز
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴ ق.ظ توسط اشرفی  

منادات و مناجات

خداوند در قرآن می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا»، «يا أَيُّهَا النَّاس‏»، اين منادات است! اما ما که مناجات می‌کنيم، داعيه نزديکی داريم؛ يعنی انسان تا نزديک نشود که جای مناجات نيست. حالا معلوم نيست که آن حاجت ما درست باشد، ولی داعيه نزديکی داريم.
ویژگی مناجات شعبانيه اين است که خداوند با ما مناجات می‌کند. ذات أقدس اله وقتی مناجات می‌کند يعنی چه؟ خدايا! من اين‌قدر نزديک بشوم و مقرّب بشوم که «وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ»! يعنی در حقیقت خداوند ما را به خود نزديک کرد.
آیت الله جوادی آملی، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

نام جرج جرداق بر یکی از معابر تهران

معبر مشرف به سفارت لبنان در منطقه ۶ تهران، به نام جرج جرداق، نویسندۀ لبنانی نام‌گذاری شد. [اینجا]
تلفظ جورج جرداق
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۴ ب.ظ توسط اشرفی  

انگیزه شیخ آقابزرگ در تألیف الذریعه

محمدرضا حکیمی در کتاب "شیخ آقابزرگ" خود نقل می‌کند که استاد عبدالرحیم محمدعلی، در کتاب "شیخ الباحثین آغابزرگ تهرانی" انگیزۀ شیخ آقابزرگ برای نوشتن کتاب ذریعه این بود که جرجی زیدان در کتاب مشهور خود "تاریخ آداب اللغة العربیة" در مورد شیعه گفت: شیعه طایفه‌ای کوچک بود و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه‌ای در دنیا وجود ندارد. این شد که شیخ آقابزرگ تهرانی با دو تن از دوستان علمی‌اش، سید حسن صدر و شیخ محمد حسین کاشف الغِطاء هم پیمان شدند تا هر یک در باب معرفی شیعه کاری را بر عهده گیرند و به این صورت پاسخ سخن جرجی زیدان را بدهند.
علامه سید حسن صدر کتاب "تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام" را نوشت. علامه شیخ محمد حسین کاشف الغِطاء کتاب "تاریخ آداب اللغة" جرجی زیدان را نقد کرد حتی اشتباهات املائی او را یادآوری کرد. شیخ آقابزرگ کتاب "الذریعه" را نوشت.
شیخ آقابزرگ تهرانی، تألیف محمدرضا حکیمی، صفحه ۲۲، چاپی، برداشت آزاد
سرقت نقد کاشف الغطا
نقش علمای دین
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۶ ب.ظ توسط اشرفی  

کتاب شناسی تاریخی امام حسین (ع)

تألیف محمّد اسفندیاری (متولد ۱۳۳۸ ش)
در این کتاب، بیش از هزار کتاب در باره تاریخ عاشورا معرفی شده است.
فرهنگ نامه مرثیه سرایی و عزاداری سیدالشهداء (ع)، صفحه ۷۵، برداشت آزاد [اینجا]
مناقب محمد بن شهرآشوب
تعداد مقاتل در الذّریعة
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۴:۲۵ ب.ظ توسط اشرفی  

ما أضمر أحد شيئا إلّا ظهر

مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ
هيچ كس، چيزی را در درون خود مخفی نكرد، مگر اين‌كه در زبان و صورت او آشكار شد. [حکمت ۲۶]
بدزبانی در فیلم توبه نصوح
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ توسط اشرفی  

یوسف أعرض عن هذا

يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هٰذٰا وَ اِسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ اَلْخٰاطِئِينَ (یوسف ۲۹)
اين آيه مقول قول عزيز است، يعنى عزيز بعد از آنكه به نفع يوسف و عليه همسرش داورى نمود به يوسف دستور داد كه از فاش کردن اين قضيه اعراض كند، و به همسرش دستور داد تا از خطا و گناهى كه كرده استغفار نمايد. اما خود زليخا او را متهم كرد و او هم ناچار شد حق مطلب را بيان كند.
تفسیر المیزان، جلد ۱۱، صفحه ۱۹۴، برداشت آزاد [اینجا]
هزار جهد بکردم که سرّ عشق بپوشم
عشق سعدی نه حدیثی است که پنهان ماند
+نوشته شده در سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی  

عشق سعدی نه حدیثی است که پنهان ماند

+نوشته شده در سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲ ق.ظ توسط اشرفی  

چیزی بگویید تا آرام شویم

[اینجا]
همه دانند که در صحبت گل خاری هست [سعدی]
+نوشته شده در سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ توسط اشرفی  

حوّل حالنا در بیان آیت الله خامنه‌ای

در این دعایی که در هنگام تحویل سال می‌خوانیم، این فِقْره جالب توجه است که می‌فرماید: «حوِّل حالَنا الی احسن الحال» نمی‌فرماید ما را به روز نیکی، حال نیکی برسان؛ به پروردگار عرض می‌کند ما را به بهترین حال‌ها، به بهترین روزها، به بهترین وضعیت‌ها برسان! همت والای انسان مسلمان همین است که در همه‌ی عرصه‌ها به بهترین‌ها دست پیدا کند.
آیت الله خامنه‌ای، پیام نوروزی ۱۳۸۹، همت مضاعف و کار مضاعف، دقیقه ۰۸:۲۸، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی  

معنای انتظار فرج

انتظار فرج، فقط به معنای انتظار ظهور حضرت ولی عصر سلام الله علیه و عجّل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست؛ مطلق فرج است. نفْس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد؛ یعنی اگر در یک شدتی قرار دارد، انتظار داشته باشد که آن شدت برطرف بشود. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما امید را از دست ندهید. فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. یعنی خدای متعال ممکن است یک تفضّلی بکند؛ فرض کنید گوشه‌ای از سقف بریزد، راهی باز بشود، انسان بیرون برود. در هیچ‌ شرایطی انسان نباید احساس بن‌بست بکند؛ بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشد. در مورد این انتظار فرج می‌فرمایند عبادت است.
آیت الله خامنه‌ای، ۹۸/۱۰/۲۳، برداشت آزاد [اینجا]
یا من إذا تضایقت الأمور
+نوشته شده در سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۱ ق.ظ توسط اشرفی  

لا يخلف اللّه وعده

وَعْدَ اللَّهِ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (روم ۶)
خالدین فیها
+نوشته شده در شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۷ ب.ظ توسط اشرفی  

جواهرالکلام

+نوشته شده در شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

ذریعه

الذریعة إلی تصانیف الشیعة، دائرةالمعارف کتابشناسی بزرگی در ۲۶ جلد (البته با احتساب جلد نهم که خود ۴ جلد است مجموعاً ۲۹ جلد) است که به همت علامه شیخ آقابزرگ تهرانی فراهم آمده و به زبان عربی نوشته شده‌ است. این اثر، به عنوان منبع دسته اول، در زمینه شناخت میراث مکتوب شیعه در قرون متمادی، تا دوره زندگانی مؤلف، شناخته می‌شود. و بر اساس الفبایی عنوان اثر، به شرح حال نویسندگان و معرفی نسخ خطی آثار آنان می‌پردازد. الذریعه با ۱۱۵۵۴صفحه، ۵۵۰۹۵ کتاب و رساله را شناسایی کرده‌ است. [اینجا] [تصویر کتاب]
+نوشته شده در شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ توسط اشرفی  

هر کس به تماشایی رفته است به صحرایی

ما را که تو مقصودی خاطر نرود جایی [سعدی]
در آی تا صانع بینی
+نوشته شده در جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی  

مقاتل قرن اول اسلام

از مقاتلی که صاحب الذریعة نام می‌برد، حدود ۱۰ نوع آن مربوط به قرون اوليه اسلام است كه برخى از آنها اكنون در دسترس ما نيست.
۱- مقتل أصبغ بن نباته مجاشعى (م قرن اول)
۲- مقتل جابر بن يزيد جعفی (م ۱۲۸ ه‍ ق)
۳- مقتل أبى مخنف لوط بن يحيى بن سعيد أزدى (م ۱۵۷ ه‍ ق)
۴- مقتل نصر بن مزاحم منقر بن عطار (م ۲۱۲ ه‍ ق)
۵- مقتل ابى اسحاق ابراهيم بن اسحاق نهاوندى، از علماى قرن دوم
۶- مقتل ابن اسحاق ثقفى (م ۲۸۳ ه‍ ق)
۷- مقتل ابن واضح يعقوبى، (م بعد از ۲۹۲ ه‍ ق)
۸- مقتل جلودى، تأليف عبد العزيز بن يحيى جلودى (م ۳۳۲ ه‍ ق)
۹- مقتل شيخ صدوق (م ۳۸۰ ه‍. ق)
۱۰- مقتل موفق بن احمد خوارزمى (م ۴۶۸ ه‍ ق)
ت‍رج‍م‍ه‌ و م‍ت‍ن‌ ک‍ام‍ل‌ ل‍ه‍وف‌ س‍ی‍د ب‍ن‌ طاووس‌، عبدالرحیم ع‍ق‍ی‍ق‍ی‌ ب‍خ‍ش‍ای‍ش‍ی‌، صفحه ۷، برداشت آزاد [اینجا]
اولین منابع واقعه کربلا
تعداد مقاتل در الذّریعة
کتاب شناسی امام حسین (ع)
+نوشته شده در جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۵۸ ب.ظ توسط اشرفی  

تعداد مقاتل در الذّریعة

مرحوم حاج شيخ آقا بزرگ تهرانى(متوفای ۱۳۸۹ ق) در " الذريعة " تعداد ۶۵ جلد مقتل را نام مى‌برد و به همين تعداد نيز در مجلدات دیگر نام برده است كه يقينا چيزى در حدود ۱۳۰ نوع مقتل مى‌باشد.
ت‍رج‍م‍ه‌ و م‍ت‍ن‌ ک‍ام‍ل‌ ل‍ه‍وف‌ س‍ی‍د ب‍ن‌ طاووس‌، عبدالرحیم ع‍ق‍ی‍ق‍ی‌ ب‍خ‍ش‍ای‍ش‍ی‌، صفحه ۶، برداشت آزاد [اینجا]
من: از صفحه ۲۱ شماره ۸۵۲۵ تا صفحه ۳۵ شماره ۵۹۲۴ می‌شود ۹۹ جلد [اینجا]
کتاب شناسی امام حسین (ع)
مقاتل قرن اول اسلام
+نوشته شده در جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی  

کی بود این کفو ایشان در زواج

یک در از چوب و دری دیگر ز عاج [مولوی]
زیبایی تناسب است
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی  

بکن معامله‌ای وین دل شکسته بخر

که با شکستگی ارزد به صد هزار درست [حافظ]
که این شکسته بیرزد به صدهزار درست
مدح من دشنام لیلی باد و بس [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲ ب.ظ توسط اشرفی  

قاتل مسلم بن عقیل

وقتی قاتل مسلم بن عقیل به جناب مسلم گفت: سخنت مستانه است، مسلم فرمود: شراب را تو خوردی من مستانه حرف می‌زنم؟ مسلم را پشت دارالاماره بردند تا گردن بزنند؛ زیر شمشیر جلاد، رادمردانه گفت: ایها العبد! من آزادانه شهید می‌شوم اما تو بردگانه جلادی! بعد از همان زیر شمشیر رو کرد به طرف مکه عرض کرد: السلام علیک یا اباعبدالله! وجود مبارک ابی عبدالله هم جبران کرد؛ آخرین لحظه‌ای که سوار مرکب شد و همه یاران را شهید یافت، فرمود: یا مسلم بن عقیل... [اینجا]
مسلم در میان عوام
کیست مولا آنک آزادت کند
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

وصیت مسلم بن عقیل

امام حسین (ع) فرمود: من کسی را به کوفه فرستادم که پاکترین مردم این سرزمین بود. فرمود: شما وصیت مسلم را شنیدید؛ او نمایندۀ من بود؛ در حضور همه در دارالاماره وصیت کرد. وصیتش این بود که شما با حیله و نیرنگ مرا دستگیر کردید نه با قهر و غضب! چون با قهر دستگیر نکردید این سپر من، این زره من، این اسلحه جنگی من مال من است. چون مال من است من حق دارم وصیت کنم. اینها را بفروشید قرض مرا ادا کنید. من این چند روزی که در کوفه بودم مقداری مقروض شدم.
وجود مبارک ابی عبدالله به این استشهاد می‌کند، فرمود: من کسی را فرستادم با اینکه سهم امام فراوانی داشت عده زیادی به او سهم امام دادند تا برای من بفرستد، اما دستش به این وجوه بیت المال دراز نشد. این چند روی که در شهر شما بود نسیه کرد تا بعد پولش برسد. گفت اسلحه جنگی مرا بفروشید و قرض مرا ادا کنید. ما اینها را فرستادیم. جرم ما چیست؟ [اینجا]
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

افراط و تفریط جاهل

وَ قَالَ (علیه السلام): لَا [يُرَى الْجَاهِلُ] تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً [اینجا]
زهد خیالی
+نوشته شده در سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ توسط اشرفی  

نام روزهای محرم

اول محرم
دوم محرم
سوم محرم
چهارم محرم
پنجم محرم
ششم محرم
هفتم محرم
هشتم محرم
نهم دهم محرم
شام غریبان [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

غذای جسم و غذای روح

قالَ علىٌّ عليه السلام: قُوتُ الأَجْسادِ اَلطَّعامُ وَ قُوتُ الأرْواحِ اَلإِطْعامُ
بحارالأنوار، جلد ۷۵، صفحه ۴۵۶، برداشت آزاد [اینجا]
لذت کریم و لئیم
+نوشته شده در یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی  

غم آن نیست که بر خاک نشیند سعدی

زحمتِ خویش نمی‌خواهد بر رهگذرت
سعدی از اینکه خاک نشینِ راهِ تو گردد، واهمه‌ای ندارد. اگر چنین نمی‌کند، برای آن است که نمی‌خواهد تو در گذرگاهت با زحمت وجود او مواجه گردی! [اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند/ روبه صفتان زشت خو را نکشند
گر عاشق صادقی ز مردن مهراس/ مردار بود هر آنکه او را نکشند [خاقانی]
+نوشته شده در جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی  

صلوات خاصه امام رضا (ع)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
کیفیت زیارت امام رضا (ع)
+نوشته شده در جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی  

یا لیت قومی یعلمون

قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ (یس ۲۶)
بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ (یس ۲۷)
ای کاش می‌دانستند پروردگارم مرا مشمول آمرزش قرار داد تا ایمان بیاورند اما افسوس!
در حدیث آمده است که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: انه نصح لهم فی حیاته و بعد موته هم در حال حیات خیرخواه مردم بود هم بعد از مرگ آرزوی هدایت آنان را داشت.
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، جلد ۱۸، صفحه ۳۵۵، برداشت آزاد [اینجا]
ماجرای حبیب نجّار
آیا امام می تواند بی تفاوت باشد؟
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی  

حسن اولئك رفیقا

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِي ابْنَ نَبِيِّكَ وَ حُجَّتَكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ اجْمَعْنِي وَ إِيَّاهُ فِي جَنَّتِكَ وَ احْشُرْنِي مَعَهُ وَ فِي حِزْبِهِ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقاً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَسْتَرْعِيكَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلامَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ بِمَا جِئْتَ بِهِ وَ دَلَلْتَ عَلَيْهِ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
وداع با امام رضا (ع) [اینجا]
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵ ق.ظ توسط اشرفی  

آمریکا را گوشه رینگ بردیم

هر کاری آمریکایی‌ها توانسته‌اند در این مدّت کرده‌اند. البتّه ما هم از این طرف بیکار نبوده‌ایم؛ ما هم هر کار توانسته‌ایم، در مقابل آمریکا کرده‌ایم، در موارد زیادی هم طرف را گوشه‌ی رینگ برده‌ایم.
آیت الله خامنه‌ای، ۹۸/۰۸/۱۲، دقیقه ۱۵، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی  

اکثر عبادة ابی ذر

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع): قَالَ کَانَ أَکْثَرَ عِبَادَهِ أَبِی ذَرٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ التَّفَکُّرُ وَ الِاعْتِبَارُ
خصال، شیخ صدوق، صفحه ۴۲، حدیث ۳۳، برداشت آزاد [اینجا]
توصیه پیامبر به جناب ابوذر
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی  

انّ الّذين لا يرجون لقائنا

إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ (یونس ۷)
أُولَئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (یونس ۸)
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۹ ب.ظ توسط اشرفی  

و انذرهم یوم الحسرة

وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ... (مریم ۳۹)
روز قيامت نام‌هاى مختلفى در قرآن مجيد دارد؛ از جمله يَوْمَ اَلْحَسْرَةِ! هم نيكوكاران تاسف مى‌خورند که اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده بودند و هم بدكاران؛ چرا كه پرده‌ها كنار مى‌رود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه آشكار مى‌شود.
تفسیر نمونه جلد ،۱۳ صفحه ۷۲، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۰ ب.ظ توسط اشرفی  

مشک آن است که خود ببوید

مشک آن است که خود ببوید نه آن‌که عطار بگوید.
دانا چون طبلۀ عطار است خاموش و هنرنمای؛ و نادان چون طبل غازی، بلندآواز و میان‌تهی [سعدی]
هر آن کو ز دانش برد توشه‌ای
دوستی با مردم دانا
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۳:۶ ب.ظ توسط اشرفی  

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/ مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد
راه دهید یار را آن مه ده چهار را/ کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد
چاک شدست آسمان غلغله‌ایست در جهان/ عنبر و مشک می‌دمد سنجق یار می‌رسد
رونق باغ می‌رسد چشم و چراغ می‌رسد/ غم به کناره می‌رود مه به کنار می‌رسد
تیر روانه می‌رود سوی نشانه می‌رود/ ما چه نشسته‌ایم پس شه ز شکار می‌رسد
باغ سلام می‌کند سرو قیام می‌کند/ سبزه پیاده می‌رود غنچه سوار می‌رسد
خلوتیان آسمان تا چه شراب می‌خورند/ روح خراب و مست شد عقل خمار می‌رسد
چون برسی به کوی ما خامشی است خوی ما/ زان که ز گفت و گوی ما گرد و غبار می‌رسد [مولوی]
بروید ای حریفان بکشید یار ما را
+نوشته شده در سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی  

خذوا زینتكم عند كل مسجد

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (اعراف ۳۱)
طبله‌ها در پیش عطاران ببین
ما رأیت الّا جمیلا
ان الله جمیل و یحب الجمال
زیبایی تناسب است
سیدبن طاووس
+نوشته شده در دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی  

طبله‌ها در پیش عطاران ببین

طبله‌ها در پیش عطاران ببین/ جنس را با جنس خود کرده قرین
جنس‌ها با جنس‌ها آمیخته/ زین تجانس زینتی انگیخته
گر درآمیزند عود و شکرش/ برگزیند یک یک از یک‌دیگرش [مولوی]
ان الله جمیل و یحب الجمال
تناسب در شناخت پیامبر
خذوا زینتكم عند كل مسجد
کی بود این کفو ایشان در زواج
+نوشته شده در دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۲۵ ق.ظ توسط اشرفی  

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (آل عمران۱۹۱)
+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۵۶ ب.ظ توسط اشرفی  

انی لا اضيع عمل عامل منكم

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (آل عمران ۱۹۵)
+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۵۶ ب.ظ توسط اشرفی  

ما ز بالاییم و بالا می‌رویم

ما ز بالاییم و بالا می‌رویم/ ما ز دریاییم و دریا می‌رویم
ما از آن‌جا و از این‌جا نیستیم/ ما ز بی‌جاییم و بی‌جا می‌رویم [مولوی]
از بالا به بالای کانت
به معراج برآیید چو از آل رسولید
+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی  

به معراج برآیید چو از آل رسولید

+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۱۰ ب.ظ توسط اشرفی  

به یادگار کسی دامن نسیم صبا

گرفته‌ایم و دریغا که باد در چنگ است [سعدی]
عنقا شکار کس نشود دام بازگیر
+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۳:۱۴ ب.ظ توسط اشرفی  

عید قربان

عید دل بریدن است نه سر بریدن!
+نوشته شده در یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ توسط اشرفی  

العتاب حياة المودّة

عنه عليه السلام: العِتابُ حَياةُ المَوَدّةِ
امام على(ع): گلايه كردن مايه حيات دوستى است
دوستانِ دوستان
عتاب علی (ع)
گویند به حشر گفت‌و‌گو خواهد بود
پیرمرد رفتم و امرد برگشتم
عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش
+نوشته شده در شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

ملولان همه رفتند در خانه ببندید

ملولان همه رفتند در خانه ببندید/بر آن قوم ملولانه همه جمع بخندید
به معراج برآیید چو از آل رسولید/ رخ ماه ببوسید چو بر بام بلندید [مولوی]
+نوشته شده در جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۳ ب.ظ توسط اشرفی  

هر کس مرید باشد...

آقای دینانی از مرید خوشش نمی‌آمد و می‌گفت «هر کس مرید کس دیگری باشد خر است» و این را شامل مریدان خودش هم می‌دانست. امیدوارم این صفت همواره با ایشان باقی بماند.
آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، برداشت آزاد [اینجا]
هر که او بی سر بجنبد دم بود
تا ارادتی نیاری سعادتی نبری
+نوشته شده در جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی  

شک در نبوّت حضرت مسیح

به نقل صدوق امام باقر(ع) می‌فرماید: دوتا برادر آمدند پیش مسیح، مشکل داشتند، امر شد به دعا کردن، اینها هم رفتند. یکی از آنها نیمۀ شب بلند شد و یک ناله‌ای زد و اتصالی به محبوب پیدا کرد و مشکل حل شد، اما یکی دیگر چهل شبانه‌روز دعا کرد و گریه کرد، نشد.
پیش مسیح آمدند و گفتند: آقا ما دوتا برادر چه فرقی با هم داریم؟ هر دو دین داریم، هر دو اهل نمازیم، هر دو اهل روزه‌ایم، به قول من هر دو زن‌هایمان حجاب دارند، دخترهایمان حجاب دارند، چطور دعای برادرم یک شب مستجاب شد و من چهل شب است ناله می‌زنم خدا گوش به ما نداد؟ مسیح فرمود: من باید از خود خدا بپرسم. خدایا! دعای این چهل شبانه‌روز است چرا مستجاب نشده؟ خطاب رسید: مسیح این آدم در نبوّت تو شک دارد، با این همه معجزاتی که داری هنوز می‌گوید این از جانب خدا پیغمبر است یا ادعای خودش است؟ این قلبی که پر از آلودگی شک است صدایش به من نمی‌رسد که مستجاب کنم. این عیب است. [اینجا]
شک خواجه ربیع
استجابت دعای موحّد
+نوشته شده در جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

دعای امام حسین (ع) در روز عرفه

يَا مَوْلاىَ أَنْتَ الَّذِى مَنَنْتَ ...
أَنَا الَّذِى أَسَأْتُ... [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱ ق.ظ توسط اشرفی  

اعمال ماه مبارک رمضان

۱- اعمال مشترک ماه مبارک رمضان:
بخش اول: اعمال شب و روز ماه رمضان
بخش دوم: اعمال شب های ماه مبارک رمضان
بخش سوم: اعمال سحرهای ماه مبارک رمضان
بخش چهارم: اعمال و دعای روزهای ماه رمضان
۲- اعمال مخصوص هر شب و روز ماه مبارک رمضان:
اعمال شب اول و رویت هلال ماه رمضان
اعمال روز اول ماه رمضان
اعمال روز ششم ماه رمضان
اعمال شب سیزدهم ماه رمضان
اعمال شب چهاردهم ماه رمضان
اعمال شب نیمه ماه رمضان
اعمال شب هفدهم ماه رمضان
اعمال مشترک شب‌های قدر
اعمال شب نوزدهم ماه رمضان
اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان
اعمال شب های دهۀ آخر ماه رمضان
دعاى شب بيست و دوم ماه رمضان
اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان
دعاى شب بيست و سوم ماه رمضان
دعاى شب بيست و چهارم ماه رمضان
دعاى شب بيست و پنجم ماه رمضان
دعاى شب بيست و ششم ماه رمضان
اعمال شب بیست و هفتم ماه رمضان
دعاى شب بيست و هشتم ماه رمضان
دعاى شب بيست و نهم ماه رمضان
اعمال شب آخر ماه رمضان
دعای شب سی ام ماه رمضان
دعای روز سی ام ماه رمضان
+نوشته شده در جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ توسط اشرفی  

چهارده معصوم(ع)

چهارده معصوم، عنوانی است برای پیامبر اکرم(ص) و دخترش حضرت فاطمه زهرا(س) و امامان دوازده‌گانه شیعه که به اعتقاد شیعیان از هرگونه گناه و خطا معصوم هستند. اعتقاد به عصمت ایشان ناشی از برخی از آیات مانند آیه تطهیر و آیه اولو الامر و احادیثی همچون حدیث ثقلین است. [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۰ ب.ظ توسط اشرفی  

نهی از ذکر نام امام زمان (عج)

احادیث فراوانی در منابع شیعه، ذکر نام اصلی امام دوازدهم را منع کرده و حرام دانسته‌اند. دو نظریه مشهور درباره این روایات وجود دارد: نظریه نخست از کسانی مثل سید مرتضی، فاضل مقداد، محقق حلی، علامه حلی و چند عالم دیگر است که این حرمت را مخصوص زمان تقیّه می‌دانند. در مقابل، میرداماد و محدث نوری حرمت آن را در تمام دوران قبل از ظهور جاری دانسته‌اند. [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۴۰ ب.ظ توسط اشرفی  

هل أدلّكم على تجارة

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (صف ۱۰)
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (صف ۱۱)
+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی  

داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست

که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم [امام خمینی]
معاشران گره از زلف یار باز کنید
+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲ ب.ظ توسط اشرفی  

افسوس كه این مزرعه را آب گرفته

دهقان مصیبت‌‏زده را خواب گرفته
خرما نتوان خورد از اين خار که کشتيم
+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی  

یا حسرتا علی ما فرّت فی جنب الله

يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ... (زمر ۶۹)
وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ
+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷ ب.ظ توسط اشرفی  

پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت

من چرا ملک جهان را به جویی نفروشم [حافظ]
[شرح]
+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۹ ق.ظ توسط اشرفی  

فيا ليت الشّباب يعود يوما

+نوشته شده در چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ توسط اشرفی  

ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا

حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است [سعدی]
آن می به کسی ده که به می‌خانه نرفته‌ست [وحشی]
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۳ ب.ظ توسط اشرفی  

دنيا به کسی ده که بگيرد دستت

يا پيش سگی نه که نگيرد پايت
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۵ ب.ظ توسط اشرفی  

ملّا شدن چه آسان

یک مثل معروفى بود که مى‌گفتند:
ملّا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!
شیخ ما رحمه‌الله [مرحوم آشیخ عبدالکریم] مى‌فرمود:
ملّا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است!
صحیفه نور، جلد ۱۴، صفحه ۱۸، برداشت آزاد [اینجا]
بیرون رفتن از خریت
پدری با پسرش گفت به خشم
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ توسط اشرفی  

غرّه مشو

غَرّه مشو که مرکب مردان مرد را/در سنگلاخ بادیه پی‌ها بریدند
نومید هم مباش که رندان جرعه نوش/با یک ترانه به منزل رسیدند
فریاد که در رهگذر آدم خاکی
نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟
ای شده غره در جهان
غرور ذبح اسماعیل (ع)
قضاوت حضرت داوود در محراب
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ توسط اشرفی  

قضاوت حضرت داوود در محراب

آنچه از قرآن مجید استفاده مى‌شود بیش از این نیست که افرادى به عنوان دادخواهى از محراب حضرت داوود بالا رفتند و نزد او حاضر شدند، حضرت نخست وحشت کرد، سپس به شکایت شاکى گوش فرا داد. شاکی گفت: من یک گوسفند دارم، برادرم ۹۹ گوسفند دارد؛ اما می‌خواهد همین یک گوسفند را هم به او بدهم. حضرت بدون اینکه از متشاکی توضیح بخواهد، حق را به شاکى داد، سپس از کار خود پشیمان شد، و از خداوند تقاضاى عفو کرد و خدا او را بخشید. حضرت مهارت فراوانى در امر قضا داشت؛ اما خدا مى‌خواست او را آزمایش کند. لذا شرائط غیرعادى وارد شدن بر حضرت را که از بالاى محراب بود، براى او پیش آورد. او گرفتار دست پاچگى و عجله شد و پیش از آنکه از طرف مقابل توضیحى بخواهد داورى کرد. هر چند داورى عادلانه بود. [اینجا]
گناه حضرت داوود (ع)
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

اسامی ۲۵ تن از پیامبران الهی در قرآن

+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

فرق نبی و رسول

[النّبیّ] هو إنسان أوحی إلیه بشرع و إن لم یؤمر بتبلیغه؛ فإن أمر بذلک فرسول أیضا
پاورقی سیوطی، در شرح مصلّیا علی النّبیّ المصطفی ...
+نوشته شده در سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۹ ق.ظ توسط اشرفی  

و لاتهنوا و لاتحزنوا

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آل عمران ۱۳۹)
به معراج برآیید چو از آل رسولید
ما ز بالاییم و بالا می رویم
درمان غم
+نوشته شده در دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۰ ب.ظ توسط اشرفی  

بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت

و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت
گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست
گفت ما را جلوۀ معشوق در این کار داشت [حافظ]
چمن و غير چمن هر دو بر آن مرغ بلاست [وحشی]
وصال مدفن عشق است
مرده باد عاشقی که به رنگ معشوق نباشد
+نوشته شده در یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰ ب.ظ توسط اشرفی  

ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست

عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد [حافظ]
اذکار حجّت
+نوشته شده در یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۰ ب.ظ توسط اشرفی  

کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد [حافظ]
تر در این جا به معنی شاداب است. یعنی خاطر غمناک نمی تواند شعر شاد بگوید.
قصد کنی بر تن من شاد شود دشمن من
می‌شمارم برگ‌های باغ را
درمان غم
+نوشته شده در یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۹ ب.ظ توسط اشرفی  

آن نیست که حافظ را رندی بشد از خاطر

کاین سابقه پیشین تا روز پسین باشد [حافظ]
+نوشته شده در یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی  

آیا امامت تأخیر ختم نبوت است؟

کانال انحرافی "کلمه" ادعا می‌کند؛ تعریف شیعیان از امامت این است که امام صفات و ویژگی‌های پیامبر را دارد. آنگاه نتیجه می‌گیرد که اگر امام ویژگی‌های پیامبر را دارد پس امام همان پیامبر است و ختم نبوت حاصل نشده است! در صورتی که شیعه با عدم نزول وحی بر امام بین امام و پیامبر فرق می‌گذارد. [اینجا]
تأخیر خاتمیت
+نوشته شده در یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ توسط اشرفی