نکات

و لاتنازعوا فتفشلوا

وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال ۴۶)
قصد کنی بر تن من شاد شود دشمن من
+نوشته شده در شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱ ب.ظ توسط اشرفی  

رقص مردان

+نوشته شده در شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰ ق.ظ توسط اشرفی  

توپ افطار و سحر

رضا شاه اهل نماز نبود. می گفت مگر خدا عرب است که ما با او عربی صحبت کنیم؟ روزه هم نمی‌گرفت. می گفت انسان هر وقت گرسنه ‌شود باید غذا بخورد والا مریض می شود! بعدها که حکومت قوام بیشتری پیدا کرد خواست جلوی نماز و روزه را بگیرد. دستور داد توپ افطار و سحر را بی‌ترتیب و نامنظم بزنند! توپ افطار را نیم ساعت بعد از مغرب و توپ سحر را یکی دو ساعت قبل از طلوع فجر می‌انداختند. مردمی که ساعت نداشتند به علت طولانی شدن روز، روزه نمی‌گرفتند، کسانی هم که ساعت‌ داشتند به توپ افطار و سحر بی‌اعتماد شدند تا جایی که خواستار توقف شلیک توپ  شدند!
خاطرات تاج الملوک، همسر دوم رضاشاه و مادر محمدرضا پهلوی، صفحه ۲۴۱، برداشت آزاد [اینجا]
چرا نماز می‌خوانیم؟
+نوشته شده در جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۵ ب.ظ توسط اشرفی  

روایت مرحوم منتظری

+نوشته شده در جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶ ب.ظ توسط اشرفی  

روایت مرحوم هاشمی

+نوشته شده در جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ توسط اشرفی  

عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید

ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی [حافظ]
یعنی در کارگاه هستی، در این کارخانه‌ی بزرگ، یک نقش اصلی وجود دارد که باید در این زندگی کوتاه آن را دید و آن را خواند و اگر کسی نبیند و نخواند، کور و بی نصیب از این عالم رفته است. زندگی کرده است، اما یک زندگی تهی و بی حاصل و با دست خالی هم این جهان را ترک گفته است. حقیقتاً این چه چیزی است که شاعران ما این‌همه در مورد آن سخن می‌گویند؟ گیرم که پاره‌ای از آنها حرفهای دیگران را تقلیداً سخن گفته باشند که چنین هم هست یعنی به گونه‌ای که خودشان تجربه‌ای داشته باشند از نوشته‌ی دیگران رونویسی کرده‌اند حرفی را که دیگران گفته‌اند اینها تقلیداً و مقلدانه تکرار کرده‌اند ولی بالاخره هر مجازی به حقیقتی می‌پیوندد و هر تقلیدی ریشه از تحقیقی می‌گیرد و هر اقتباسی به یک سرچشمه‌ی اصیل و با اصالتی متکی و مبتنی است. یعنی جایی کسی چیزی از این عالم بویی برده است و پس از آن این رایحه توسط او منتشر شده است و دیگران را هم مست کرده است. خواه مقلد باشند، خواه محقق!
سروش، سلوک عشق مدارانه، صفحه ۳، برداشت آزاد
برگ عیشی به گور خویش فرست
قنوت میرزا جواد آقای ملکی تبریزی
مرحوم آخوند خراسانی کفایه نوشت
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰ ب.ظ توسط اشرفی  

انسان حیوان عاشق است

اگر در نظر ارسطو انسان حیوان ناطق است، نزد عارفان ما انسان حیوان عاشق است. حیوانی که می تواند عشق بورزد. اگر بالقوه یا بالفعل این خصلت، این قابلیت و این قدرت در آدمی نباشد، آدمیّت او محل تردید است.
تو خود چه آدمیی کز عشق بی‌خبری؟
آدمی باید بتواند هم محب باشد، هم محبوب؛ هم عاشق باشد، هم معشوق و هر چه کامل تر شود حاجت و قدرت او در مهر ورزیدن بیشتر می شود.
سروش، برداشت آزاد
فرق انسان و حیوان در اراده و اختیار است
عشق فرزند افلاطون
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۹ ق.ظ توسط اشرفی  

گفت و خوش گفت برو خرقه بسوزان حافظ

+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی  

تمدن و تجدد

متمدن کسی است که می اندیشد، می‌فهمد و خلق می‌کند اما متجدد کسی است که او را از روی شتر و الاغ بردارند و پشت کادیلاک بنشانند. متجدد همان وحشی است که مصرفش تغییر کرده است بلکه از وحشی پست تر و خبیث تر و ذلیل تر است برای این‌که امکان تبدیل وحشی به متمدن هست اما امکان تبدیل متجدد به متمدن نیست.
میعاد با ابراهیم، دکتر علی شریعتی صفحه ۱۴۵، برداشت آزاد
مدینه چیست؟
فرق تمدن و تجدد
علم و فرهنگ غرب
پیشرفتی که باعث بیگانگی انسان می‌شود
+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی  

حمله به ...

+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۲ ب.ظ توسط اشرفی  

آیا بهتان به اهل بدعت جایز است؟

در اصول کافی آمده است که پیامبر اکرم فرمود: هر گاه اهل شک و بدعت را دیدید، فباهتوهم! در اینجا باهتوهم به معنای مبهوت کردن است نه تهمت زدن! مثل: فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ (۲/۲۵۸)
سیری در سیرۀ نبوی، مرتضی مطهری، صفحه ۱۲۸، برداشت آزاد [اینجا]
سروش در تیرماه ۱۳۹۲ مدعی شد، آیت الله مؤمن بهتان به مخالف را جایز می‌داند. [اینجا]
عطاء الله مهاجرانی از آیت الله مؤمن دفاع کرد و به سروش پاسخ داد. [اینجا]
سروش در چهلمین سال پیروزی انقلاب همان ادعا را تکرار کرد. [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲ ق.ظ توسط اشرفی  

ثبت جزئیات حادثۀ کربلا

جزئیات حادثۀ کربلا ثبت شده است؛ چه کسی کدام ضربه را زد، چه کسی اوّل زد، چه کسی فلان چیز را دزدید، همۀ اینها ذکر شده است. آن کسی که مثلاً قطیفۀ حضرت را دزدید و به غارت برد، بعداً به او می‌گفتند: سرق القطیفه! بنابراین، جزئیات ثبت شده و معلوم است؛ یعنی خاندان پیامبر و دوستانشان نگذاشتند که این حادثه در تاریخ گم شود.
نماز جمعه، آیت الله خامنه‌ای، برداشت آزاد [اینجا]
تاریخ علم است یا هنر؟
سند کتبی واقعه کربلا
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱ ق.ظ توسط اشرفی  

یک عمر به دنبال جوابی دیگر

یک عمر به دنبال جوابی دیگر/هر روز کشیده‌ام عذابی دیگر
هر شب به هوای دیدنت از خوابی/آسیمه دویده‌ام به خوابی دیگر
خواب میرزا جواد ملکی
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰ ق.ظ توسط اشرفی  

اتهام سرقت و محاکمه نفیسی

مأمورین به خانه ایشان می‌روند و حدود ۷۸ جلد کتاب را که مخفیانه از کتابخانه خارج کرده بود، می‌یابند و به کتابخانه عودت می‌دهند.
نفیسی وقتی کتابی را به خانه می‌برد، جلد آن را عوض می‌کرد و درون آن کتاب دیگری تعبیه می‌کرد و دوباره آن را به جای اولش باز مى‏‌گرداند. [اینجا]
توتم سعید نفیسی
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ توسط اشرفی  

هر که شیرینی فروشد مشتری بر وی بجوشد

+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

یک لحظه داغم می‌کشی

یک لحظه داغم می‌کشی یک دم به باغم می‌کشی
پیش چراغم می‌کشی تا وا شود چشمان من [مولوی]
اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ
قبض و بسط سالک
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۵ ق.ظ توسط اشرفی  

واکنش ملا آقا جان زنجانی به سیگار

روزى ملا آقا جان زنجانی در مشهد، منزل مرحوم آية اللّه ميلانى منبر رفت. ناگهان سخنش را قطع كرد و به گوشه‌اى نگاه كرد که يكى از علما سيگار مى‌كشيد. سپس گفت: اگر انسان بتواند تمام حواسش را به جنبه‌هاى روحى بدهد بيشتر استفاده مى‌كند.
پرواز روح، سید حسن ابطحی، صفحه ۴، برداشت آزاد [اینجا]
اتاق سیگار
حرمت تریاک و سیگار
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۹ ق.ظ توسط اشرفی  

فاما الزبد فیذهب جفاء

خداوند در این آیه به دو نوع کف مثال می‌زند. یکی کف روی سیلاب؛ یکی کف روی فلزاتی مانند طلا و نقره هنگامی که آن را ذوب می‌کنند. می‌فرماید: این کف خشک می‌شود و آب و طلا و نقره باقی می‌ماند. فَأَمَّا ٱلزَّبَدُ فَيَذۡهَبُ جُفَآءٗ (رعد ۱۷)
در آن بحرید کاین عالم کف اوست
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ توسط اشرفی  

خلوت علی (ع)

وَ لا تُعاجِلْنِی بِالْعُقُوبَةِ عَلى‌ ما عَمِلْتُهُ فِی خَلَواتِی ...
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

تو بر ارکان شریعت نزدی سقف معیشت

+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۵ ق.ظ توسط اشرفی  

اخزم طایی

اخزم طایی جد حاتم طایی بود که پدرش ابو اخزم را آزار می‌داد. بعد از مرگ اخزم، فرزندان اخزم با پدربزرگشان ابواخزم گلاویز شدند و او را مجروح کردند. ابو اخزم گفت نوه‌هایم این خوی را از پسرم اخزم گرفته‌اند.
انّ بُنیّ ضرّجونی بالدّم/ شِنْشِنَةٌ أَعْرِفُهَا مِنْ أَخْزَمٍ‌
ولدتها الفحوله... لتلد لی ولدأ شجاعا
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی  

برد یمانی

نوعى پارچۀ گران‌بها است که در یمن تولید مى‌شود.
مستحب است پارچه سرتاسری میّت از برد یمانی باشد.
مستحب است خطیب جمعه ردایى از برد یمانى بپوشد.[اینجا]
جواهرالکلام، شیخ محمدحسن نجفی جواهری، جلد ۴، صفحه ۲۲۱، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۲ ق.ظ توسط اشرفی  

به صورت چاپلوسان خاک بپاشید

احْثُوا فِي وُجُوهِ المدَّاحِين التُرَاب
من لا يحضره الفقيه،الشيخ الصدوق، جلد ۴، صفحه ۱۱ [اینجا]
احمق را ستایش خوش آید
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۱ ب.ظ توسط اشرفی  

تلاوت قرآن بر سر دیوار

گفتند: فلانی هنگام تلاوت قرآن، چنان از خود بیخود می‌شود که غش می‌کند و روی زمین می‌افتد. گفت: او را بر سر دیوار نهید تا تلاوت کند؛ اگر غش کرد و روی زمین افتاد، راست می‌گوید.
تلاوت قرآن در زیر آوار
یکی صورتی دید صاحب جمال
+نوشته شده در سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴ ب.ظ توسط اشرفی  

حق تألیف

گفتند: قرآنی که تفسیر کردید، دیگران تألیف کرده‌اند. بنابراین شما هم از آنها تقاضای حق تألیف کنید.
فرمود: حق من تفسیر بود که کردم؛ حق تألیف برای دیگران است.
سفارش زکریای رازی به دانشجویان پزشکی
علم پزشکی رزق است
شادی برای مردم و ماتم برای ما
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
+نوشته شده در یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴ ب.ظ توسط اشرفی  

اوست دیوانه که دیوانه نشد

این عسس را دید و در خانه نشد [مولوی]
مولوی داستان عالم پرهیزگاری را بیان می‌کند که از بیم پذیرفتن مسند قضاوت خود را به دیوانگی زد و در پاسخ به کسی که او را ملامت کرده بود گفت: دیوانه کسی است که دزد اندیشه را ببیند اما خود را به دیوانگی نزند و گنج عقل خود را پنهان نکند.
+نوشته شده در شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳ ب.ظ توسط اشرفی  

مشروعیت حکومت

مشروعیت یک حکومت نه به شیعه بودن است نه به سنی بودن است نه به وهابی بودن! بلکه به عدالت است. من سعدی را که می‌پسندم برای این است که وقتی سلاطین را موعظه می‌کرد، به هیچکدام نگفت حکومت اسلامی کنید. به هیچکدام نگفت مردم را وادار به نماز و روزه و حج و زکات و این چیزها کنید. به همه می‌گفت عادل باشید و بر منهاج عدالت رفتار کنید. خدا را بر آن بنده بخشایش است که خلق از وجودش در آسایش است./سروش
من: سعدی در مقام بیان اخلاق فردی است.
عزاداری حکومتی


+نوشته شده در جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی  

معیار آداب و رسوم اجتماعی

زن غرب، به هیچ وجه معیار یک زن نمونه در عالم نیست. غرب، پنجاه سال پیش اینگونه نبود و من مطمئنم پنجاه سال بعد هم به این صورت نخواهد ماند. هیچ وقت در مغرب‌زمین این برهنگی وجود نداشت. هیچ وقت کلیسا و دین و مردمِ با دین و بی دین، به این نحوه از زندگی رضایت نمی‌دادند. این یک فاز گذراست اما آقایان خودشان را گرفتند و می‌گویند ما معیاریم. این خیلی بد است. هیچ قومی برای قوم دیگر معیار نیست. درست مثل این می‌ماند که ما بگوییم موسیقی غربی بهترین موسیقی است. یا زبان انگلیسی بهترین زبان است! آداب و رسوم اجتماعیِ قومی برای قوم دیگر معیار نیست اما این نخوتی که در بعضی از غربی‌ها وجود دارد خیلی تحقیر کننده و بی دلیل و بی دفاع است. [سروش]
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

تاجر ترسنده طبع شيشه جان

شما باید آمادۀ خوردن آتش باشید تا به نور برسید. اگر از دیدن آتش فرار کنید هیچوقت به نور نمی‌رسید.
تاجر ترسنده طبع شيشه جان/ در طلب نه سود بیند نه زيان
بل زيان بیند که محروم است و خوار/ نور او بیند که باشد شعله خوار
همت سعد تفتازانی
من سر نخورم که سر گران است
مگر می‌رفت استاد مهینه
چون مرگ رسد چرا هراسم؟
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۵ ق.ظ توسط اشرفی  

مگر می‌رفت استاد مهینه

مگر می‌رفت استاد مِهینه/خری می‌برد بارش آبگینه
یکی گفتش بدین آهسته کاری/بگو تا بر الاغ خود چه داری؟
بگفتا من دلی پرپیچ دارم/اگر این خر بیفتد هیچ دارم [عطّار]
چون مرگ رسد چرا هراسم؟
تاجر ترسنده طبع شيشه جان
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۷ ق.ظ توسط اشرفی  

علم لاینفع

اَللَّهُمَّ إنّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ‏ وَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَ مِنْ صَلاَةٍ لاَ تُرْفَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لا يُسْمَعُ... [اینجا]
مختصرخوانی
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۷ ق.ظ توسط اشرفی  

برد و باخت زندگی

انواع مشکلاتی که ما داریم، معنایش این است که اگر انسان مادی باشد، باخته است. امکان ندارد آدم بتواند تحلیلی برایش پیدا کند و به کسی که نباخته، حسرت نبرد. یک تفسیر بی‌خدا از این عالم به او می‌گوید این عالم باختن در باختن است. چون دنیا را حول محور وجود خودش می‌بیند اما وقتی از سطح  بالاتری به این مسئله نگاه کنیم دنیا را مثل یک سیستم بسته‌ا‌‌ی می‌بینیم که اگر چیزی اینجا نیست جای دیگر وجود دارد. آدمیانی که با خدا زیسته‌اند اهمیّت این نکات را کمتر درک می‌کنند. کسی که مدتی بی‌خدا زندگی کرده و مردنِ خدا را در وجود خود تجربه کرده است، بهتر می‌تواند عمق این نکات را دریابد. [اینجا]
برد عارفان
+نوشته شده در شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۹ ق.ظ توسط اشرفی  

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد/ هیچ آهن خنجر تیزی نشد
هیچ حلوایی نشد استادکار/ تا که شاگرد شکرریزی نشد
معارضه بر عدم لزوم استاد
هر که او بی سر بجنبد دم بود
تا ارادتی نیاری سعادتی نبری
+نوشته شده در شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی  

ترتیب شب‌های ماه محرم

شب اول: جناب مسلم بن عقیل
شب دوم: ورود به کربلا
شب سوم: حضرت رقیه علیهاالسلام
شب چهارم: فرزندان حضرت زینب، جناب حر، فرزندان مسلم
شب پنجم: عبدالله بن حسن، جناب زهیر، جناب حبیب بن مظاهر
شب ششم: قاسم بن الحسن (ع)
شب هفتم: حضرت علی اصغر (ع)
شب هشتم: حضرت علی اکبر (ع)
شب نهم: حضرت عباس (ع)
شب دهم: حضرت امام حسین(ع)
شب یازدهم: شام غریبان
شب دوازدهم: حضرت امام سجاد (ع)
نام روزهای محرم
+نوشته شده در پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

عمر زاهد همه طی شد به تمنای بهشت

+نوشته شده در سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۸ ب.ظ توسط اشرفی  

دامن کوتاه

یکی از مسئولین آمریکایی گفته است: به جای انداختن بمب، دامن‌های کوتاه برایشان بفرستید!
راست می‌گوید؛ فساد، یک ملت را به خودی خود ضایع می‌کند.
رهبر انقلاب، ۱۳۸۳/۱۰/۱۷، برداشت آزاد [اینجا]
هدیه به گربه
+نوشته شده در سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی  

نیازهای مصنوعی

غزالی از کسانی است که می‌گوید: قناعت رکن من ارکان الدین! درست هم می‌گوید. قناعت یکی از ارکان دین است. قاعت ضد طمع و زهد ضد خوشی است. بیماری کاپیتالیسم این است که اولاً بیش از حد نیاز تولید کند، ثانیاً وقتی که تولید کرد به مردم بگوید که این تولیدات را حتما بخرید و مصرف کنید تا ماشین ما از گردش نیفتد. دائم نیاز مصنوعی خلق می‌کند تا مردم بدوند. اینکه می‌گویند کاپیتالیسم غیر اخلاقی است، بله! یعنی مهم‌ترین ارزش اخلاقی که زیر پای کاپیتالیسم لگدمال شده، ارزش قناعت است. و هر کسی در زندگی خودش می‌تواند این را بفهمد که قانعانه زیست می‌کند یا آزمندی و طمع ورزی می‌کند. [اینجا]
نقش قناعت در فکر و ذکر
+نوشته شده در دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی