فتوّت بخشش بی علت است
حرکت امامحسین یک حرکت فرافقهی بود. اگر فقط به وظیفهی فقهی و شرعی خود نگاه میکرد کاملاً امکان داشت از در صلح درآید. بگوید موقتاً بیعتی میکنیم تا ببینیم بعداً چه میشود. اینچنین خویشتن را به کشتن دادن نقش عشق است. در اینجا عاشقی نقش بازی کرد. همانکه مولوی گفت:
فتوت بخشش بی علت است/ پاکبازی خارج هر ملت است
اینکه آدمی پاکبازی کند و پاک خود را ببازد این بیرون از هر ملت و دین و شریعت است. هیچ شریعتی به شما فرمان نمیدهد که پاکبازی کنید و همهی جان و مال خود را بدهید. اتفاقاً حفظ اینها جزء واجبات شرعی است.
پاک میبازد نباشد مزدجو/ همچنانکه پاک میگیرد ز هو
همانطور که خدا بیطمع و بیعلت به او داده است او هم بی توقع میبازد.
سروش، زیارت عاشورا، دقیقه ۳۳، برداشت آزاد
جود و عدالت
فتوت بخشش بی علت است/ پاکبازی خارج هر ملت است
اینکه آدمی پاکبازی کند و پاک خود را ببازد این بیرون از هر ملت و دین و شریعت است. هیچ شریعتی به شما فرمان نمیدهد که پاکبازی کنید و همهی جان و مال خود را بدهید. اتفاقاً حفظ اینها جزء واجبات شرعی است.
پاک میبازد نباشد مزدجو/ همچنانکه پاک میگیرد ز هو
همانطور که خدا بیطمع و بیعلت به او داده است او هم بی توقع میبازد.
سروش، زیارت عاشورا، دقیقه ۳۳، برداشت آزاد
جود و عدالت
+نوشته شده در شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۴:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی