دین یا ادیان؟
مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
قرآن میگوید بشر یک فطرت دارد که آن فطرت دینی است و دین هم اسلام است و اسلام هم یک حقیقت است از آدم تا خاتم!
قرآن به ادیان قائل نيست؛ به دین قائل است. به همین دلیل، در قرآن و حديث دين جمع بسته نشده است. چون دين فطرت است فطرت انسانی كه چند جور تقاضا ندارد آنچه كه نوح، ابراهیم، موسی و عیسی(ع) و هر پيغمبر به حقی داشته است دين است و نامش اسلام؛ اين نامهايی كه بعدها پيدا میشود انحراف از آن دين اصلی و از آن فطرت اصلی است. ابراهيم نه يهودی بود نه نصرانی، حنیف بود و مسلم؛ نمیخواهد بگويد ابراهيم مثل يكی از مسلمين زمان پيغمبر يعنی از امت پيغمبر آخرالزمان بود؛ میفرمايد يهوديت انحرافی است از اسلام حقيقی است و اسلام يك چيز بيشتر نيست.
فطرت، مرتضی مطهری، صفحه ۲۶، برداشت آزاد [اینجا]
قرآن میگوید بشر یک فطرت دارد که آن فطرت دینی است و دین هم اسلام است و اسلام هم یک حقیقت است از آدم تا خاتم!
قرآن به ادیان قائل نيست؛ به دین قائل است. به همین دلیل، در قرآن و حديث دين جمع بسته نشده است. چون دين فطرت است فطرت انسانی كه چند جور تقاضا ندارد آنچه كه نوح، ابراهیم، موسی و عیسی(ع) و هر پيغمبر به حقی داشته است دين است و نامش اسلام؛ اين نامهايی كه بعدها پيدا میشود انحراف از آن دين اصلی و از آن فطرت اصلی است. ابراهيم نه يهودی بود نه نصرانی، حنیف بود و مسلم؛ نمیخواهد بگويد ابراهيم مثل يكی از مسلمين زمان پيغمبر يعنی از امت پيغمبر آخرالزمان بود؛ میفرمايد يهوديت انحرافی است از اسلام حقيقی است و اسلام يك چيز بيشتر نيست.
فطرت، مرتضی مطهری، صفحه ۲۶، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۶:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی