نکات

معجزه از نظر جوینی، غزالی، مولوی، ابن خلدون

جوینی که استاد غزالی بود می‌گوید: معجزه برای جلب توجه است. یعنی پیامبر یک برنامه‌ی نمایشی اجرا می‌کرد تا مردم جمع شوند و او حرف خودش را بزند.
غزالی می‌گوید: اگر کسی در حضور من عصا را اژدها کند و از من بخواهد که قبول کنم عدد ۳ از ۱۰ بزرگ‌تر است من قبول نمی‌کنم.
مولوی معتقد است که معجزه برای اثبات دعوت پیامبران نبود بلکه برای ایجاد رعب در دل دشمنان بود. آنچه دل مردم را می‌بُرد معجزه نبود بلکه سخنی بود که بوی جنسیت می‌داد و به دلشان می‌نشست. پیروان اولیۀ پیامبر معجزه‌ای از پیامبر ندیدند اما ایمان آوردند.
معجزات از بهر قهر دشمن است/بوی جنسیت پی دل بردن است
اساسا این‌همه معجزه که از پیامبر نقل کردند اکثرا شبهه‌ناک است و به لحاظ تاریخی موثق نیست.
ابن خلدون در مقدمه‌ بر تاریخ خودش می‌گوید: پیامبر اسلام دوتا معجزه بیشتر نداشت یکی قرآن و دیگری متّحد کردن اقوام عرب!
سروش، دین شناسی مولوی، جلسه چهارم، دقیقه ۱۸، برداشت آزاد
وضعیت مردم قبل و بعد از پیامبر
علت اختلاف معجزات پیغمبران
سِحر با معجزه پهلو نزند
زیبایی تناسب است
طبله‌ها در پیش عطاران ببین
تدبیر و شجاعت پیامبر
+نوشته شده در شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی