علم بنای آخور
یکی از انتقادهای من به مولوی این است که علم تجربی را سرزنش میکند. وقتی از مهندسی و صنعتگری یاد میکند، میگوید:
خردهکاریهای علم هندسه/یا نجوم و علم طب و فلسفه
که تعلق با همین دنیاستش/ره به هفتم آسمان بر نیستش
این همه علم بنای آخور است/که عمادِ بودِ گاو و اشتر است
بهر استبقای حیوان چند روز/نام آن بنهاده این گیجان رموز [اینجا]
دانشمندان را میگوید گیجان! بعد هم میگوید اینها که مهندسی میکنند و ساختمان میسازند، آخرش یک آخور میسازند که آدمها مثل حیوانات مدتی زندگی کنند و بعد هم از دنیا بروند. از قرن پنجم ششم بود که متأسفانه این گرایش پدید آمد و علوم تجربی را دچار توقف کرد.
سروش، اقبال و نبوت، دقیقه۰۱:۲۲:۰۰، برداشت آزاد
علم مطلوب بالذات است
اعتراض ملاصدرا به ابن سینا
دین علم رفتن به آسمان است
علم رسمی سر به سر قیل است و قال
خردهکاریهای علم هندسه/یا نجوم و علم طب و فلسفه
که تعلق با همین دنیاستش/ره به هفتم آسمان بر نیستش
این همه علم بنای آخور است/که عمادِ بودِ گاو و اشتر است
بهر استبقای حیوان چند روز/نام آن بنهاده این گیجان رموز [اینجا]
دانشمندان را میگوید گیجان! بعد هم میگوید اینها که مهندسی میکنند و ساختمان میسازند، آخرش یک آخور میسازند که آدمها مثل حیوانات مدتی زندگی کنند و بعد هم از دنیا بروند. از قرن پنجم ششم بود که متأسفانه این گرایش پدید آمد و علوم تجربی را دچار توقف کرد.
سروش، اقبال و نبوت، دقیقه۰۱:۲۲:۰۰، برداشت آزاد
علم مطلوب بالذات است
اعتراض ملاصدرا به ابن سینا
دین علم رفتن به آسمان است
علم رسمی سر به سر قیل است و قال
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲ ق.ظ توسط اشرفی