نکات

ارزیابی حدیث السعید سعید...

اشعریان به خصوص فخر رازی این روایت را از دلایل جبری بودن افعال انسان می‌داند. آخوند خراسانی آن را از دلایل ذاتی بودن سعادت و شقاوت انسان قلمداد کرده‌اند. به باور بسیاری از محدثان شیعه و سنی و برخی فیلسوفان، مدلول این حدیث، همان مفاد آیات و روایات دلالت کننده بر قضا و قدر الهی است و به اعتقاد برخی مانند شیخ طوسی و ضیاء الدین عراقی و آیه الله بروجردی، مفاد این حدیث، همان مدلول آیات و روایاتی است که بر تعلق گرفتن علم ازلی حق تعالی به کلیه امور از جمله سعادت و شقاوت و سرنوشت انسان تأکید دارند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، دیدگاه نخست، مردود، دیدگاه دوم غیر قابل دفاع، دیدگاه سوم، صحیح ولی قابل جمع با دیدگاه چهارم است که دلایل و شواهد بیشتری بر درستی آن یافت می‌شود. [اینجا]
سعادت و شقاوت ارثی است
اطاعت و مخالفت در آل یاسین
+نوشته شده در یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۴۸ ب.ظ توسط اشرفی