نکات

انحراف در خداشناسی مسلمانان

اقبال معتقد است همان ابتدا که مسلمانان با فرهنگ غربی که فرهنگی یونانی آن زمان باشد مواجه شدند، یک انحراف بزرگ رخ داده است و آن انحراف بزرگ عبارت بود از این که فکر دینی اسلامی رفت زیر سلطه و سایۀ فکر یونانی و متفکران مسلمان به جای اینکه اسلامی بیاندیشند و آبشخور و سرچشمه اصلی و اولین فکر آن‌ها معارف دینی و قرآن و سخنان پیامبر باشد از اندیشه یونانی تغذیه کرده است و لذا خدایی که از نظر اقبال مسلمان‌ها می‌پرستیدند خدایی نبود که مستقیما توسط قرآن معرفی می‌شد بلکه خدایی بود که اساسا مفهوم آن را از ارسطو و افلاطون گرفته بودند. شما اگر به ایران سر بزنید فلسفه‌ای که به نام فلسفه اسلامی در قم و مشهد آموخته می‌شود در واقع همان فلسفه یونانی است. اقبال لاهوری معتقد است تا درک ما از خدا نو نشود بقیه اجزا دین هم غیر قابل رفرم خواهند بود. قابل ذکر است که فقه آخرین جزء از اجزاء دین است. 
سروش، اقبال لاهوری و مهدویت، دقیقه۲۱:۲۱، برداشت آزاد
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۵:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی