علم ناقص در نظر غزالی
غزالی راجع به علم گفته است: هر چیزی وجود ناقصش بهتر از عدم محض است، مگر علم؛ که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است. کسی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست، در مقابل عالم تسلیم است. مثلا نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند تسلیم یک طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه بهجای سود، زیان میبرد. از همینجا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم روشنفکرها و نیمهای دیگری که یک چیزکی میدانند و چیزها نمیدانند.
مرتضی مطهری، فلسفه تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۱۹، برداشت آزاد [اینجا]
تفوّق بر اقران
بیرون رفتن از خریت
مرتضی مطهری، فلسفه تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۱۹، برداشت آزاد [اینجا]
تفوّق بر اقران
بیرون رفتن از خریت
+نوشته شده در جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷ ب.ظ توسط اشرفی