علم الادیان و علم الابدان
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: العلم علمان؛ علم الادیان و علم الأبدان؛ همگان، اینگونه میفهمند که علم ابدان، علومی است که پیوند مستقیم با بدن دارد، مانند پزشکی، داروسازی و...، یا به شکل غیرمستقیم برای تأمین نیازهای بدنی به کار میآید؛ مانند زمینشناسی، گیاهشناسی، جانورشناسی، کشاورزی، دامداری و... علم ادیان نیز از علومی است که به دین ارتباط دارد؛ مانند فقه، فلسفه، کلام و تفسیر؛ لیکن عارفان متفکر، این حدیث را به گونهای دیگر تبیین میکنند. به نظر عارف، فهمیدنیهای حصولی و دانشهای مفهومی مربوط به علم ابدان است؛ ولی یافتههای حضوری و چشیدنهای شهودی، مربوط به علم ادیان است. از این منظر، حکیم، مفسر، متکلم و فقیه با بدن سروکار دارند؛ اما عارف عاشق با جان سروکار دارد. علم ادیان، یافتنیهاست؛ زیرا دین، متن واقعیت و حقیقت است، نه مفهوم. بنابراین، عاشق با علم ادیان پیوند دارد و حکیم با علم ابدان مأنوس است. پس، انسان تا میفهمد و با علم انس گرفته است، با بدن سروکار دارد و هنگامی که حقیقت را مییابد و با معلوم مرتبط است، با دین به سر میبرد. [اینجا]
علم پزشکی رزق است
اعتراض ملاصدرا به ابن سینا
سفارش زکریای رازی به دانشجویان پزشکی
علم پزشکی رزق است
اعتراض ملاصدرا به ابن سینا
سفارش زکریای رازی به دانشجویان پزشکی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۸ ق.ظ توسط اشرفی