ثم افیضوا من حیث افاض الناس
اولین مرحله از مناسک حج تمتع بعد از احرام، وقوف در سرزمین عرفات است. چنانکه خداوند مناسک حج را به حضرت ابراهیم سلام الله علیه تعلیم داد و همان حج ابراهیمی را به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آموخت. عدّهای از سران قریش گفتند: ما ساکن حرم هستیم و از مرز حرم بیرون نمیرویم. بنابراین به عرفات نمیرفتند و در مشعر توقف میکردند و معتقد بودند که وجوب وقوف در عرفات مخصوص کسانی است که از راه دور آمدهاند. قرآن کریم در ردّ این پندار تبعیضآلود فرمود ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ شما نیز مانند دیگران باید به عرفات بروید و از عرفات به مشعر کوچ کنید. [اینجا]
صراط های مستقیم
راه مستقیم یا راههای مستقیم؟
صراط های مستقیم
راه مستقیم یا راههای مستقیم؟
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی