نکات

من ذا الّذی يقرض اللّه قرضا حسنا

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (بقره ۲۴۵)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ (محمد ۷)
چه عجب اگر گدایی ز شهی عطا بجوید
+نوشته شده در شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۰ ق.ظ توسط اشرفی  

ما هكذا الظّن بك

وَلَيْتَ شِعْرِى يَا سَيِّدِى وَ إِلٰهِى وَمَوْلاىَ، أَتُسَلِّطُ النَّارَ عَلَىٰ وُجُوهٍ خَرَّتْ لِعَظَمَتِكَ سَاجِدَةً، وَعَلَىٰ أَلْسُنٍ نَطَقَتْ بِتَوْحِيدِكَ صَادِقَةً، وَبِشُكْرِكَ مَادِحَةً، وَعَلَىٰ قُلُوبٍ اعْتَرَفَتْ بِإِلٰهِيَّتِكَ مُحَقِّقَةً، وَعَلَىٰ ضَمَائِرَ حَوَتْ مِنَ الْعِلْمِ بِكَ حَتَّىٰ صَارَتْ خَاشِعَةً، وَعَلَىٰ جَوارِحَ سَعَتْ إِلَىٰ أَوْطانِ تَعَبُّدِكَ طَائِعَةً، وَ أَشارَتْ بِاسْتِغْفارِكَ مُذْعِنَةً، مَا هَكَذَا الظَّنُّ بِكَ ... [دعای کمیل]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳ ب.ظ توسط اشرفی  

من عمل بما یعلم

مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم
امام باقر(ع)، بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۱۸۹، برداشت آزاد [اینجا]
گوسفندی از کلیم‌الله گریخت
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

گنج زر گر نبود کنج قناعت باقیست

آن که آن داد به شاهان به گدایان این داد [حافظ]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۱ ق.ظ توسط اشرفی  

تو مپندار که مهر از دل محزون نرود

تو مپندار که مهر از دل محزون نرود/آتش عشق به جان افتد و بیرون نرود
وین محبت به صد افسانه و افسون نرود/چه گمان غلط است این، برود چون نرود [وحشی]
شد طبیب من بیمار مسیحا نفسی
خشم و شرمندگی باعث جدایی می‌شود
زخمی که هرگز التیام نیافت
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی  

یحسبون انهم یحسنون صنعا

الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (کهف ۱۰۴)
حر گمان نمی‌کرد
به یادگار کسی دامن نسیم صبا
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۳ ب.ظ توسط اشرفی  

آرزوی مرگ نکنید

امّ فضل می‌گوید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله به نزد مردی رفت تا از او عیادت کند؛ او از بیماری شکایت داشت و آرزوی مرگ می‌کرد. رسول خدا به او فرمود: آرزوی مرگ نکن؛ زیرا اگر نیکوکار باشی، [با زنده بودن] نیکی‌ای به نیکی‌هایت افزوده می‌شود و اگر گناهکار باشی فرصت می‌یابی از گناهانت عذرخواهی کنی!
امالی طوسی، مجلس سیزدهم، صفحه ۳۸۵، برداشت آزاد [اینجا]
شرح حدیث از رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای [اینجا]
اجعلنی ممن اطلعت عمره
گفت انظرنی الی یوم الجزا
ریخت دندان‌های سگ چون پیر شد
عمر اگر خوش گذرد زندگی خضر کم است
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی  

فان اجتمعوا علی رجل

از نظر علی علیه‌السّلام، منشأ حکومت؛ ارزش‌های معنوی و بیعت مردم است. كسی می‌تواند بر مردم حكومت كند و ولایت امر مردم را به عهده بگیرد كه از یك خصوصیاتی برخوردار باشد. اما فقط این ارزش معنوی كافی نیست بلكه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن بیعت است. [اینجا]
فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا [اینجا]
من: چرا آن سه نفر بر این یک نفر اجماع نکردند تا اجتماع مردم حاصل شود؟
حافظ عارف به بوعلی فیلسوف
حکم ثانویه در انتخاب ولی فقیه
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی  

پری رو تاب مستوری ندارد

ببندی در ز روزن سر برآرد [جامی]
هزار جهد بکردم که سرّ عشق بپوشم
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ توسط اشرفی  

نامه آیت الله شریعتمداری به امام

در سال ۱۳۶۰ خورشیدی، سید محمدکاظم شریعتمداری که در زمان بازداشت سید روح‌الله خمینی، او را مرجع تقلید معرفی کرده بود، در نامه‌ای به امام خمینی نوشت: کارد به استخوان رسید؛ اگر مقصود بی‌آبرو کردن بود، حاصل گردید و اگر مقصود سلب مرجعیت است، به مقصود رسیدند! [اینجا]
گر ز آزردن من هست غرض مردن من
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۰ ب.ظ توسط اشرفی  

أَلم أعهد إليكم يا بنی آدم

أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (یس ۶۰)
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی  

سالک ره را ببوس پای پر از آبله

گنج گهر بایدت در ته آن پا طلب [وحشی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳ ب.ظ توسط اشرفی  

سوی من لب چه می‌گزی که مگوی

لب لعلی گزیده‌ام که مپرس [حافظ]
هر که را اسرار حق آموختند
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۵ ب.ظ توسط اشرفی  

غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل

+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی  

حسبی الرّبّ من المربوبِين

حَسْبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ حَسْبِيَ الْخَالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ حَسْبِيَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ حَسْبِي مَنْ هُوَ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ... [اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی  

ای کوزه‌گر صورت مفروش مرا کوزه

کوزه چه کند آن کس کو جوی روان دارد؟
تو وقف کنی خود را، بر وقفِ یکی مُرده
من وقف کسی باشم، کاو جان و جهان دار [حافظ]
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی  

ادب از که آموختی؟

لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟
گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. [سعدی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۳ ب.ظ توسط اشرفی  

ففروا الى اللَّه

فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ (ذاریات ۵۰)
فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ فِرُّوا إِلَى‏ اللَّهِ‏ مِنَ‏ اللَّه [نهج البلاغه]
اگر از کمند عشقت بروم کجا گریزم
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی  

هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق

بر او نمرده به فتوای من نماز کنید [مولوی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۱ ب.ظ توسط اشرفی  

ولكنّكم فتنتم أنفسكم

يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ (حدید ۱۳)
يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (حدید ۱۴)
اگر بار خار است خود كشته‌ای
+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۴ ق.ظ توسط اشرفی  

دشمنان را پوست بر کن

درویشی، گلیمی از خانۀ یاری بدزدید. حاکم ملامت کردن گرفت که: جهان بر تو تنگ آمده بود که دزدی نکردی الاّ از خانه چنین یاری؟! گفت: ای خداوند! نشنیده‌ای که گویند: خانه دوستان بروب و در دشمنان مکوب؟
چون به سختی در بمانی تن به عجز اندر مده/دشمنان را پوست بر کن دوستان را پوستین [سعدی]
جرعه پیر خرابات بر آن رند حرام [وحشی]
+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی  

مکن گفتمت مردی خویش فاش

مکن گفتمت مردی خویش فاش/ چو مردی نمودی مخنث مباش
به قدر بود باید نمود/خجالت نبرد آن که ننمود و بود...
اگر کوتهی پای چوبین مبند/که در چشم طفلان نمایی بلند [سعدی]
اللهم ارزقنی... لبا راجحا
تواضع عقلانی
ما هم اهل بخیه‌ایم
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۲ ب.ظ توسط اشرفی  

ولا تحسبنّ الله غافلا عمّا يعمل الظّالمون

وَلَا تَحْسَبَنَّ الله غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ (ابراهیم ۴۲)
توان به حلق فرو بردن استخوان درشت
گفت فردا بشنوی این بانگ را
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی  

خیمه بگذار و برو بادیه طوفان‌جوش است

+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی  

واحلل عقدة من لسانی

وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی (طه ۲۷)
ورزش سخن
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی  

ابتلا رنجی است کان رحم آورد

احمقی رنجی است کان زخم آورد [مولوی]
در بیابان طلب گمشدگان را شفقت کن
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱ ب.ظ توسط اشرفی  

در بیابان طلب گمشدگان را شفقت کن

در بیابان طلب گمشدگان را شفقت کن/ز مسلمان و مجوسی و یهودی و نصارِی
با ظلومان و جهولان و منوعان و جزوعان/مهربان باش چو بر حمل امانت بگماری [سروش]
ابتلا رنجی است کان رحم آورد
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی  

مدیریت جناب ابوذر

پیغمبر به ابوذر فرمود: من تو را در مدیریت ضعیف می‌بینم. پس بر دونفر هم ریاست نکن؛ مال یتیم را هم به عهده نگیر؛ اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم!
آیت الله خامنه‌ای، بیانات پیش از درس خارج فقه [اینجا]
امالی شیخ طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۸۴، برداشت آزاد [اینجا]
مدیریت جناب کمیل
ابوذر راست می‌گوید
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی  

گوسفندی از کلیم‌الله گریخت

گوسفندی از کلیم‌الله گریخت/پای موسی آبله شد نعل ریخت
در پی او تا به شب در جست و جو/وان رمه غایب شده از چشم او
گوسفند از ماندگی شد سست و ماند/پس کلیم الله گرد از وی فشاند
کف همی‌ مالید بر پشت و سرش/می‌نواخت از مهر هم‌چون مادرش
نیم ذره طیرگی و خشم نی/غیر مهر و رحم و آب چشم نی
گفت گیرم بر منت رحمی نبود/طبع تو بر خود چرا استم نمود
با ملایک گفت یزدان آن زمان/که نبوت را همی‌ زیبد فلان [مولوی]
دلسوزی از اثرات سلوک است
لقد جائکم رسول من انفسکم
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

قیامت که بازار مینو نهند

قیامت که بازار مینو نهند/منازل به اعمال نیکو دهند
بضاعت چندان که آری بری/وگر مفلسی شرمساری بری
که بازار هر چه آکنده‌تر/تهیدست را دل پراکنده‌تر [سعدی]
برگ عیشی به گور خویش فرست
اگر بار خار است خود كشته‌ای
+نوشته شده در سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹ ب.ظ توسط اشرفی  

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند

واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند [حافظ]
درمان غم
خضر شدن محال نیست
+نوشته شده در سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی  

سحرخیز باش تا کامروا شوی

بوذرجمهر همیشه انوشیروان را به سحرخیزی نصیحت می‌کرد و خودش هم صبح زود می‌آمد. شاه به افرادش گفت هنگام سحر که او از خانه‌اش بیرون می‌آید، سر راهش بایستید و هر چه دارد از او بگیرید. هنوز هوا تاریک بود، سر راهش ایستادند، پول‌ها و لباس‌هایش را گرفتند و رهایش کردند. بوذرجمهر مجبور شد به خانه برگردد، لباس دیگر بپوشد. آن روز دیرتر آمد. شاه از او پرسید چرا امروز دیر آمدی؟ بوذرجمهر جریان را تعریف کرد. انوشیروان گفت شما که گفتید: سحرخیز باش تا کامروا شوی! بوذرجمهر گفت: دزد از من سحرخیزتر بود.
مرتضی مطهری، پانزده گفتار، صفحه ۱۰۱، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۱ ب.ظ توسط اشرفی  

بهشت آنجاست که آزاری نباشد

شعر معروف نیمه عامیانه‌ای در میان ما هست که می‌گوییم:
بهشت آنجاست که آزاری نباشد/کسی را با کسی کاری نباشد
آن چه بهشتی است که در جایی باشیم که فقط آزاری در آنجا نیست، کسی با کسی کار ندارد، هر کسی تنها برای خودش زندگی می‌کند! این، خوشی و سعادتی برای بشر نیست. بهشت آنجاست که افرادی با یکدیگر باشند و به یکدیگر انس داشته باشند، به تعبیر قرآن: عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلینَ ...
مرتضی مطهری، پانزده گفتار، صفحه ۱۰۱، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی  

حزب بین‌العبّاسین

سعید حجاریان در اشاره به تنوع دیدگاه‌ها و گرایش‌های درون جبهه مشارکت ایران اسلامی، این جریان را «حزب بین‌العبّاسین» می‌نامید که تنوعاتی از عبّاس عبدی تا عبّاس دوزدوزانی را در بر می‌گیرد. [اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۰ ب.ظ توسط اشرفی  

سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت

+نوشته شده در یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴ ق.ظ توسط اشرفی  

گر ز آزردن من هست غرض مردن من

مردم، آزار مکش از پی آزردن من [وحشی]
نامه آیت الله شریعتمداری به امام
+نوشته شده در شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۱ ب.ظ توسط اشرفی  

عزاداری آیت الله وحید و رهبر انفلاب

مرحوم آیت الله وحید خراسانی در سال ۱۳۸۶ با استناد به روایت امام صادق(ع) توصیه کرده‌اند که در عزای ما صیحه و صرخه کنید. [اینجا]
رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۹ با راهنمایی مداحانی که از قدرت روحی کمتری برخوردارند توصیه کرده‌اند که اصرار نکنید تا مردم بلند گریه کنند. [اینجا]
دشمن نتیجه گرفته است که مرحوم آیت الله وحید به رهبر انقلاب تعرض کرده است. [اینجا]
در حالی که بیانات رهبری ۳ سال بعد از سخنان آیت الله وحید ایراد شده است.
آرام گریه کنید
صیحه و صرخه
+نوشته شده در شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی  

صیحه و صرخه

مردم ايران! بدانيد كوچكترين كلمه‌ای كه شعائر حسينيه را سست كند، كمر خاتم النبيين را می‌شكند!
اين عزاداری‌ها، اين سينه‌زنی‌ها، اين زنجيرزنی‌ها، بايد به حد أعلی حفظ بشود! مسئله بازيچه كه نيست! اين بی‌سوادهایی كه غلط می‌كنند، و می‌گويند آهسته گريه كنيد، فقيه كيست؟ فقهاء برافتاده‌اند! فقيه نائينی است! فقيه بروجردی است! فقيه حائری است! فقيه اينان هستند كه می‌گويند سينه بزنيد، زنجير بزنيد، اگر خون هم جاری شد، بشود! آهسته گريه كن؟! اين غلط‌ها چيست؟! صِيْحه! صيحه يعی چه؟ صيحه عبارت است از شيون! صرخه چيست؟ صيحه‌ی شديد، صرخه است. امام ششم می‌گويد: خدايا! ترحم كن بر آن شيونهایی كه بر عزای ما، از اين مردم سر می‌زند. و ارحم تلك الصرخة التي كانت لنا!
سخنرانی آیت الله وحید خراسانی، سال ۱۳۸۶، دقیقه ۳۶، برداشت آزاد [اینجا]
عزاداری آیت الله وحید و رهبر انفلاب
آرام گریه کنید
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی  

اگر داری تو عقل و دانش و هوش

اگر داری تو عقل و دانش و هوش/بیا بشنو حدیث گربه و موش
بخوانم از برایت داستانی/که در معنای آن حیران بمانی [عبید زاکانی]
این کلیله و دمنه جمله افتراست
عقل و کمال عقل
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۸ ب.ظ توسط اشرفی  

این کلیله و دمنه جمله افتراست

این کلیله و دمنه جمله افتراست/ورنه کی با زاغ لک‌لک را مری‌ست
ای برادر قصه چون پیمانه‌ای‌ست/معنی اندر وی مثال دانه‌ای‌ست [مولوی]
داستان سرایی سعدی
اگر داری تو عقل و دانش و هوش
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۱ ب.ظ توسط اشرفی  

امام علی(ع) دست مردی را برید

اصبغ بن نباته می‌گوید: امام علی(ع) فرمان داد دست راست مرد سیاه چهره‌ای را به علت دزدى بریدند. او دست بریده‌اش را به دست چپ گرفت. در راه یکی از خوارج به نام  ابن کوّاء از او پرسید: چه کسى دستت را بریده است؟ گفت: امیرمؤمنان، على بن ابى طالب! همسر فاطمۀ زهرا، دختر محمد مصطفى! و پدر حسین و حسن مجتبى!
ابن کواء دیگر نتوانست تحمل کند و با اعتراض به او گفت: دستت را جدا کرده و تو این همه، او را ستایش مى کنى؟!
گفت: چگونه او را نستایم در حالى که محبت او با گوشت و خونم آمیخته است؟
خبر به امام(ع) رسید. امام او را فرا خواند و دست بریده‌اش را سر جایش گذاشت و با ردایش آن را پیچید. آن‌گاه برخاست و نماز گزارد و دعا کرد و آمین گفت. سپس ردایش را برداشت و فرمود: اى رگ ها! به هم متصل شوید! [اینجا]
گفت مجنون گر همه روی زمین
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
هله نومید نباشی که تو را یار براند
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی  

مادح خورشید مداح خود است

که دو چشمم روشن و نامُرمَد است [مولوی]
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ توسط اشرفی  

آیات پنجگانه‌ شعور موجودات

۱- آیات تسبیح موجودات: يسَبِّحُ لِلَّهِ
۲- آیات سجدۀ موجودات: لِلَّهِ يسْجُدُ مَا فِي السَّماوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ
۳-  آيات اسلام و انقياد موجودات: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
۴- آيات اطاعت و بردگی و بندگی موجودات: فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ کرْهاً قَالَتَا أَتَينَا طَائِعِينَ
۵- آیات حمد و ثنایی که با تسبيح آميخته است: وَ إِن مِن شَي‏ءٍ إِلَّا يسَبِّحُ بِحَمْدِهِ
آیت الله جوادی آملی، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۶ ق.ظ توسط اشرفی  

آرام گریه کنید

این‌که بعضی از مداحان اصرار می‌کنند بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ آرام گریه کند. یا اصرار می‌کنند که بلند صلوات بفرستید، صدا، صدای این جمعیت نیست. گرم شدن مجلس با این شیوه‌ها اصل نیست. کاری کنید، دل مستمع را در اختیار بگیرید؛ آنگاه اگر آهسته هم گریه کند، مقصود حاصل است. اگر توجه هم به شما کرد، مقصود حاصل است.
بیانات آیت‌الله خامنه‌ای، سال ۱۳۸۹، دقیقه ۳۶، برداشت آزد [اینجا]
من: بیانات معظم در مخالفت با صیحه و صرخه نیست بلکه نهی از رفتار مداحان است.
عزاداری آیت الله وحید و رهبر انفلاب
صیحه و صرخه
زمان ذکر مصیبت
+نوشته شده در یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱۴ ق.ظ توسط اشرفی  

انّ الله لایستحیی ان یضربب مثلا ...

إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿بقره ۲۶
سودای سربالا
آن رسن بگرفتم و بیرون شدم
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
+نوشته شده در جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی  

شهرت جابر ضعف سند است

+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۴۳ ق.ظ توسط اشرفی  

خسروان بودیم و در خسران شدیم

+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ توسط اشرفی  

در مصافی پیش آن گردون سریر

در مصافی پیش آن گردون‌سریر/ دختر سردار طی آمد اسیر
پای در زنجیر و هم بی‌پرده بود/ گردن از شرم و حیا خم کرده بود
دخترک را چون نبی بی‌پرده دید/ چادر خود پیش روی او کشید
ما از آن خاتون طی عریان‌تریم/ پیش اقوام جهان بی‌چادریم [اقبال لاهوری]
ما از آن خاتون طی عریان‌تریم
کریمان گرچه ستارالعیوبند
+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۳ ق.ظ توسط اشرفی  

هر چه نپاید دلبستگی نشاید

به چه کار آیدت ز گل طبقی/از گلستان من ببر ورقی
گل همین پنج روز و شش باشد/وین گلستان همیشه خوش باشد [سعدی]
گفت آن خواهم که دایم شد بقاش
فلمّا جنّ عليه اللّيل رأى كوكبا
عید بیاید رود عید تو ماند ابد
مقام چیست؟
+نوشته شده در دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی  

فلمّا جنّ عليه اللّيل رأى كوكبا

فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ (انعام ۷۶)
ناسزایی را که بینی بخت یار
هر چه نپاید دلبستگی نشاید
+نوشته شده در دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۳ ق.ظ توسط اشرفی