مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (
بقره ۲۴۵)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ (
محمد ۷)
چه عجب اگر گدایی ز شهی عطا بجوید
+نوشته شده در شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۰ ق.ظ توسط اشرفی
وَلَيْتَ شِعْرِى يَا سَيِّدِى وَ إِلٰهِى وَمَوْلاىَ، أَتُسَلِّطُ النَّارَ عَلَىٰ وُجُوهٍ خَرَّتْ لِعَظَمَتِكَ سَاجِدَةً، وَعَلَىٰ أَلْسُنٍ نَطَقَتْ بِتَوْحِيدِكَ صَادِقَةً، وَبِشُكْرِكَ مَادِحَةً، وَعَلَىٰ قُلُوبٍ اعْتَرَفَتْ بِإِلٰهِيَّتِكَ مُحَقِّقَةً، وَعَلَىٰ ضَمَائِرَ حَوَتْ مِنَ الْعِلْمِ بِكَ حَتَّىٰ صَارَتْ خَاشِعَةً، وَعَلَىٰ جَوارِحَ سَعَتْ إِلَىٰ أَوْطانِ تَعَبُّدِكَ طَائِعَةً، وَ أَشارَتْ بِاسْتِغْفارِكَ مُذْعِنَةً، مَا هَكَذَا الظَّنُّ بِكَ ... [
دعای کمیل]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی
آن که آن داد به شاهان به گدایان این داد [
حافظ]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۱ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (
کهف ۱۰۴)
حر گمان نمیکردبه یادگار کسی دامن نسیم صبا
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۳ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی
از نظر علی علیهالسّلام، منشأ حکومت؛ ارزشهای معنوی و بیعت مردم است. كسی میتواند بر مردم حكومت كند و ولایت امر مردم را به عهده بگیرد كه از یك خصوصیاتی برخوردار باشد. اما فقط این ارزش معنوی كافی نیست بلكه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن بیعت است. [
اینجا]
فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا [
اینجا]
من: چرا آن سه نفر بر این یک نفر اجماع نکردند تا اجتماع مردم حاصل شود؟
حافظ عارف به بوعلی فیلسوفحکم ثانویه در انتخاب ولی فقیه
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ توسط اشرفی
در سال ۱۳۶۰ خورشیدی، سید محمدکاظم شریعتمداری که در زمان بازداشت سید روحالله خمینی، او را مرجع تقلید معرفی کرده بود، در نامهای به امام خمینی نوشت: کارد به استخوان رسید؛ اگر مقصود بیآبرو کردن بود، حاصل گردید و اگر مقصود سلب مرجعیت است، به مقصود رسیدند! [
اینجا]
گر ز آزردن من هست غرض مردن من
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۰ ب.ظ توسط اشرفی
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (
یس ۶۰)
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی
گنج گهر بایدت در ته آن پا طلب [
وحشی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۵ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی
حَسْبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ حَسْبِيَ الْخَالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ حَسْبِيَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ حَسْبِي مَنْ هُوَ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِي مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ... [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی
لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟
گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. [
سعدی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۳ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۸ ب.ظ توسط اشرفی
بر او نمرده به فتوای من نماز کنید [
مولوی]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۱ ب.ظ توسط اشرفی
يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ (
حدید ۱۳)
يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (
حدید ۱۴)
اگر بار خار است خود كشتهای
+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۴ ق.ظ توسط اشرفی
درویشی، گلیمی از خانۀ یاری بدزدید. حاکم ملامت کردن گرفت که: جهان بر تو تنگ آمده بود که دزدی نکردی الاّ از خانه چنین یاری؟! گفت: ای خداوند! نشنیدهای که گویند: خانه دوستان بروب و در دشمنان مکوب؟
چون به سختی در بمانی تن به عجز اندر مده/دشمنان را پوست بر کن دوستان را پوستین [
سعدی]
جرعه پیر خرابات بر آن رند حرام [
وحشی]
+نوشته شده در یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۲ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱ ب.ظ توسط اشرفی
در بیابان طلب گمشدگان را شفقت کن/ز مسلمان و مجوسی و یهودی و نصارِی
با ظلومان و جهولان و منوعان و جزوعان/مهربان باش چو بر حمل امانت بگماری [
سروش]
ابتلا رنجی است کان رحم آورد
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی
پیغمبر به ابوذر فرمود: من تو را در مدیریت ضعیف میبینم. پس بر دونفر هم ریاست نکن؛ مال یتیم را هم به عهده نگیر؛ اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم!
آیت الله خامنهای، بیانات پیش از درس خارج فقه [
اینجا]
امالی شیخ طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۸۴، برداشت آزاد [
اینجا]
مدیریت جناب کمیلابوذر راست میگوید
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی
گوسفندی از کلیمالله گریخت/پای موسی آبله شد نعل ریخت
در پی او تا به شب در جست و جو/وان رمه غایب شده از چشم او
گوسفند از ماندگی شد سست و ماند/پس کلیم الله گرد از وی فشاند
کف همی مالید بر پشت و سرش/مینواخت از مهر همچون مادرش
نیم ذره طیرگی و خشم نی/غیر مهر و رحم و آب چشم نی
گفت گیرم بر منت رحمی نبود/طبع تو بر خود چرا استم نمود
با ملایک گفت یزدان آن زمان/که نبوت را همی زیبد فلان [
مولوی]
دلسوزی از اثرات سلوک استلقد جائکم رسول من انفسکم
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی
بوذرجمهر همیشه انوشیروان را به سحرخیزی نصیحت میکرد و خودش هم صبح زود میآمد. شاه به افرادش گفت هنگام سحر که او از خانهاش بیرون میآید، سر راهش بایستید و هر چه دارد از او بگیرید. هنوز هوا تاریک بود، سر راهش ایستادند، پولها و لباسهایش را گرفتند و رهایش کردند. بوذرجمهر مجبور شد به خانه برگردد، لباس دیگر بپوشد. آن روز دیرتر آمد. شاه از او پرسید چرا امروز دیر آمدی؟ بوذرجمهر جریان را تعریف کرد. انوشیروان گفت شما که گفتید: سحرخیز باش تا کامروا شوی! بوذرجمهر گفت: دزد از من سحرخیزتر بود.
مرتضی مطهری، پانزده گفتار، صفحه ۱۰۱، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۱ ب.ظ توسط اشرفی
شعر معروف نیمه عامیانهای در میان ما هست که میگوییم:
بهشت آنجاست که آزاری نباشد/کسی را با کسی کاری نباشد
آن چه بهشتی است که در جایی باشیم که فقط آزاری در آنجا نیست، کسی با کسی کار ندارد، هر کسی تنها برای خودش زندگی میکند! این، خوشی و سعادتی برای بشر نیست. بهشت آنجاست که افرادی با یکدیگر باشند و به یکدیگر انس داشته باشند، به تعبیر قرآن: عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلینَ ...
مرتضی مطهری، پانزده گفتار، صفحه ۱۰۱، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۰ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۱ ب.ظ توسط اشرفی
مرحوم آیت الله وحید خراسانی در سال ۱۳۸۶ با استناد به روایت امام صادق(ع) توصیه کردهاند که در عزای ما صیحه و صرخه کنید. [
اینجا]
رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۹ با راهنمایی مداحانی که از قدرت روحی کمتری برخوردارند توصیه کردهاند که اصرار نکنید تا مردم بلند گریه کنند. [
اینجا]
دشمن نتیجه گرفته است که مرحوم آیت الله وحید به رهبر انقلاب تعرض کرده است. [
اینجا]
در حالی که بیانات رهبری ۳ سال بعد از سخنان آیت الله وحید ایراد شده است.
آرام گریه کنیدصیحه و صرخه
+نوشته شده در شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۴۹ ب.ظ توسط اشرفی
مردم ايران! بدانيد كوچكترين كلمهای كه شعائر حسينيه را سست كند، كمر خاتم النبيين را میشكند!
اين عزاداریها، اين سينهزنیها، اين زنجيرزنیها، بايد به حد أعلی حفظ بشود! مسئله بازيچه كه نيست! اين بیسوادهایی كه غلط میكنند، و میگويند آهسته گريه كنيد، فقيه كيست؟ فقهاء برافتادهاند! فقيه نائينی است! فقيه بروجردی است! فقيه حائری است! فقيه اينان هستند كه میگويند سينه بزنيد، زنجير بزنيد، اگر خون هم جاری شد، بشود! آهسته گريه كن؟! اين غلطها چيست؟! صِيْحه! صيحه يعی چه؟ صيحه عبارت است از شيون! صرخه چيست؟ صيحهی شديد، صرخه است. امام ششم میگويد: خدايا! ترحم كن بر آن شيونهایی كه بر عزای ما، از اين مردم سر میزند. و ارحم تلك الصرخة التي كانت لنا!
سخنرانی آیت الله وحید خراسانی، سال ۱۳۸۶، دقیقه ۳۶، برداشت آزاد [
اینجا]
عزاداری آیت الله وحید و رهبر انفلابآرام گریه کنید
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۸ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۱ ب.ظ توسط اشرفی
اصبغ بن نباته میگوید: امام علی(ع) فرمان داد دست راست مرد سیاه چهرهای را به علت دزدى بریدند. او دست بریدهاش را به دست چپ گرفت. در راه یکی از خوارج به نام
ابن کوّاء از او پرسید: چه کسى دستت را بریده است؟ گفت: امیرمؤمنان، على بن ابى طالب! همسر فاطمۀ زهرا، دختر محمد مصطفى! و پدر حسین و حسن مجتبى!
ابن کواء دیگر نتوانست تحمل کند و با اعتراض به او گفت: دستت را جدا کرده و تو این همه، او را ستایش مى کنى؟!
گفت: چگونه او را نستایم در حالى که محبت او با گوشت و خونم آمیخته است؟
خبر به امام(ع) رسید. امام او را فرا خواند و دست بریدهاش را سر جایش گذاشت و با ردایش آن را پیچید. آنگاه برخاست و نماز گزارد و دعا کرد و آمین گفت. سپس ردایش را برداشت و فرمود: اى رگ ها! به هم متصل شوید! [
اینجا]
گفت مجنون گر همه روی زمینمنم که شهره شهرم به عشق ورزیدنهله نومید نباشی که تو را یار براند
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی
که دو چشمم روشن و نامُرمَد است [
مولوی]
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ توسط اشرفی
۱- آیات تسبیح موجودات: يسَبِّحُ لِلَّهِ
۲- آیات سجدۀ موجودات: لِلَّهِ يسْجُدُ مَا فِي السَّماوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ
۳- آيات اسلام و انقياد موجودات: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
۴- آيات اطاعت و بردگی و بندگی موجودات: فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ کرْهاً قَالَتَا أَتَينَا طَائِعِينَ
۵- آیات حمد و ثنایی که با تسبيح آميخته است: وَ إِن مِن شَيءٍ إِلَّا يسَبِّحُ بِحَمْدِهِ
آیت الله جوادی آملی، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۶ ق.ظ توسط اشرفی
اینکه بعضی از مداحان اصرار میکنند بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ آرام گریه کند. یا اصرار میکنند که بلند صلوات بفرستید، صدا، صدای این جمعیت نیست. گرم شدن مجلس با این شیوهها اصل نیست. کاری کنید، دل مستمع را در اختیار بگیرید؛ آنگاه اگر آهسته هم گریه کند، مقصود حاصل است. اگر توجه هم به شما کرد، مقصود حاصل است.
بیانات آیتالله خامنهای، سال ۱۳۸۹، دقیقه ۳۶، برداشت آزد [
اینجا]
من: بیانات معظم در مخالفت با صیحه و صرخه نیست بلکه نهی از رفتار مداحان است.
عزاداری آیت الله وحید و رهبر انفلابصیحه و صرخهزمان ذکر مصیبت
+نوشته شده در یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱۴ ق.ظ توسط اشرفی
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿
بقره ۲۶﴾
سودای سربالاآن رسن بگرفتم و بیرون شدمباران که در لطافت طبعش خلاف نیست
+نوشته شده در جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۴۳ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۲۳ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۳ ق.ظ توسط اشرفی